expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
The motion pictures tell us the human story by overcoming the forms of the outer world,namely, space, time, and causality,
and by adjusting the events to the forms of the inner world,namely, attention, memory, imagination, and emotion.

Σκοπός του ιστολογίου

Στο ιστολόγιο αυτό επιχειρούμε να δείξουμε ότι ο κινηματογράφος έχει την δυνατότητα να σκέφτεται φιλοσοφικά και κυρίως να εμφανίζει το νόημα του οπτικά μέσα στις εικόνες. Η σύνθεση των εικόνων (που αφορούν την αίσθηση) και της σκέψης (που αφορά τη νόηση) γεννά τις κινηματογραφικές μορφές. Καλούμαστε να νιώσουμε τις κινηματογραφικές ταινίες και όχι απλώς να τις καταλάβουμε.

10.11.11

Τρία βλέμματα

Anthony Perkins - Psycho


Malcolm Mcdowell - Clockwork Orange

Jack Nicholson - The shining

Το βλέμμα του Anthony Perkins στρέφεται προς το μέρος μας στο τέλος της ταινίας του Χίτσκοκ. Ειναι η στιγμή που η μάνα καταλαμβάνει πλήρως τον ψυχισμό του. 

Εκείνο του Jack Nicholson, εμφανίζεται μέσα στο λαμπερό χειμωνιάτικο φως περίπου στο μέσον της ταινίας. Σηματοδοτεί την τροπή των πραγματών άλλιως, τόσο μέσα του όσο και γύρω απ' αυτόν. Μέσα από αυτό το βλέμμα η ήρωας ανήκει πλέον στη Λάμψη.

Το βλέμμα του Malcolm MacDowell, είναι το πρώτο πλάνο που αντικρίζουμε στο Κουρδιστό πορτοκάλι. Είναι ήδη η αρχική ανακοίνωση μιας στρεβλής όψης ενός παράλογου κόσμου, το νόημα του οποίου κινείται σε όλο το φάσμα μεταξύ του πνευματικόυ μεγαλείου της ενάτης συμφωνίας του Μπετόβεν και της άκρατης σωματικής βίας. 


Αρχή, μέση ή τέλος, αυτό το βλέμμα μοιάζει να ανακοινώνει την ξεκάθαρη αλήθεια του: είτε αυτή είναι η τρέλα, είτε το παράλογο, είτε η τυφλή βία. Όμως τα πραγματα δεν είναι τοσο απλά. Τι είναι εκείνο που μας κάνει να μην μπορούμε να ξεκολλήσουμε από αυτές τις εικόνες; Δεν είναι ο φόβος. Δεν είναι απλως τρια τρομακτικά βλέμματα. Κατι τετοιο αλλωστε θα μας εκανε να το βαλουμε στα ποδια, να αποδοκιμάσουμε, να απορρίψουμε, να αποφασισουμε ευκολα, γρηγορα και βολικά για την αληθεια που ανακοινωνουν. 

Όμως αυτά τα βλέμματα προκαλούν όχι μόνο τρόμο ή αποστροφή, αλλά δέος. Δηλαδή μια αναμικτη αίσθηση φόβου και σαγήνης. Όσο μας φαινεται αποκρουστική η αληθεια τους, άλλο τόσο μας σαγηνεύουν απομακρύνοντάς μας απο αυτήν. 

Η σαγήνη είναι εκείνη που φέρνει στην επιφάνεια αποχρώσεις, μεταστροφές, περιδινήσεις του νοήματος, αλλοιώνει την καθαρότητα της αλήθειας, διακυβεύει την ίδια της την εμφάνιση. Καθε λόγος της αλήθειας θέλει να βάλει ένα τέλος στις εντυπώσεις της σαγήνης. Αυτή είναι η απάτη και η αυταπάτη του. Γιατί η σαγήνη δεν αποτρέπει το βλέμμα μας από την αλήθεια, αλλά το τρέπει προς αυτήν αλλιώς. Οχι αντικειμενική αλήθεια της επιστημης, αλλά σαγηνευτική αλήθεια της τέχνης. Και αυτη δεν έχει αρχή, μέση ή τέλος. Μπορεί να εμφανιστεί ανά πάσα στιγμή και να μας κάνει δικούς της, όχι εξουσιαστικά, αλλά επειδή μας αφορά προσωπικά.


4 σχόλια:

Fingolfin είπε...

Δεν θα μπορούσες να διαλέξεις πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα, για να δείξεις τη δύναμη που μπορεί να έχει ένα βλέμμα. Πώς μπορεί να αποκαλύψει τα πάντα για την ψυχοσύνθεση των ηρώων και να μας δώσει το στίγμα για αυτά που θα ακολουθήσουν ή που προηγήθηκαν. Άλλωστε, όπως λένε συνήθως, τα μάτια είναι ο καθρέφτης της ψυχής και όσα μπορεί να κρύψεις με την συμπεριφορά σου, δεν μπορείς σε καμία περίπτωση να τα κρύψεις με τα μάτια σου.

Evi Avd. είπε...

Καλησπέρα σας...Ο συνειρμός μου βλέποντας την ανάρτηση με πήγε στον Ντέμιαν στο τέλος της πρώτης προφητείας...Ένα ακόμη παράδειγμα του δέους που περιγράφετε...

fidelio είπε...

FingolFin

Δεν είναι μόνο η δύναμη του βλέμματος, αλλά κυρίως του βλέμματος εκείνου που μας τρομάζει και μας έλκει ταυτόχρονα.

Ενας σαγηνευτικός φόβος. Είναι ο τροπος του βλέμματος εκείνο που με ενδιαφέρει περισσότερο. Όχι απλώς το τό ότι οσα δεν λεει καποιος με τις λέξεις, τα λέει με το βλέμμα.

fidelio είπε...

Evi Avd.

Ευχαριστώ για το σχόλιο.

Αν αναφερεσαι στον Ντέμιαν του Ερμαν Εσσε, δεν το θυμαάμαι το βιβλίο. Πάνε χρόνια από τοτε που το διάβασα!

Αλλα συνειρμικά είναι ωραίο και συμαντικό να λειτουργεί κανείς ελεύθερα. Οποτε αν η σκέψη σου πεταξε προς τα εκεί..

Ευχαριστώ για το σχόλιο.

ShareThis

comments powered by Disqus
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...