expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
The motion pictures tell us the human story by overcoming the forms of the outer world,namely, space, time, and causality,
and by adjusting the events to the forms of the inner world,namely, attention, memory, imagination, and emotion.

Σκοπός του ιστολογίου

Στο ιστολόγιο αυτό επιχειρούμε να δείξουμε ότι ο κινηματογράφος έχει την δυνατότητα να σκέφτεται φιλοσοφικά και κυρίως να εμφανίζει το νόημα του οπτικά μέσα στις εικόνες. Η σύνθεση των εικόνων (που αφορούν την αίσθηση) και της σκέψης (που αφορά τη νόηση) γεννά τις κινηματογραφικές μορφές. Καλούμαστε να νιώσουμε τις κινηματογραφικές ταινίες και όχι απλώς να τις καταλάβουμε.

31.1.12

Η γραφιστική σύζευξη των πλάνων.



 Πέρασμα από το 1ο στο 2ο πλάνο.
  ---------------------------------------->>

Ονομάζουμε γραφιστική σύζευξη, δύο διαδοχικά πλάνα που συνδέονται έτσι ώστε να δημιουργείται μια έντονη ομοιότητα στοιχείων σύνθεσης (χρώματος, σχήματος, κατεύθυνσης). Ένα παραδειγμα μας δίνουν οι δύο παραπάνω εικόνες. Το χρώμα χρησιμοποιείται ως σημείο σύζευξης. Καθώς περνάμε από το πρώτο πλάνο μιας μπουγάδας που κρεμεται σε ένα σκοινί, στο δεύτερο πλάνο του εσωτερικού ενός σπιτιού, τα πλάνα ταιριάζονται μεταξύ τους με βάση το κόκκινο χρώμα στο επάνω αριστερό μέρος κάθε πλάνου (ένα πουκάμισο στο πρώτο, μια λάμπα στο δεύτερο).   
Να ένα άλλο παράδειγμα, από την ταινία Χειμερινό Φως, ανάμεσα στην Marta και τον Tomas.



Το πρόσωπο της ηρωίδας (αριστερά), σε κοντινό πλάνο, διατηρεί μονάχα τη σιλουέτα του, καθώς η σκιερή πλευρά του έχει βυθιστεί σχεδόν ολοκληρωτικά στο σκοτάδι, έχει χάσει την ορατή υφή της και έχει γίνει επίπεδη. Το μόνο που μοιάζει να μαρτυρά ακόμα την επιθυμία του προσώπου να διατηρηθεί στον χώρο της εμφάνισης και να μην παρασυρθεί στην ολοκληρωτική εξαφάνιση μέσα στο σκοτάδι, είναι η λεπτή, εύθραυστη, φωτεινή γραμμή που ορίζει ακόμα το περίγραμμα της μύτης και των χειλιών.

Αυτά τα χείλη θα ακούσουμε να ψιθυρίζουν: «Μόνο αν ήμασταν σίγουροι.. αν μπορούσαμε να δείξουμε τη στοργή μας. Αν μπορούσαμε να πιστέψουμε στ’ αλήθεια. Αν μπορούσαμε να πιστέψουμε..». Τη στιγμή που η τελευταία φράση ακούγεται από το στόμα της, ο Bergman περνά σε ένα κοντινό πλάνο του ιερέα-ήρωα (δεξιά εικόνα), ο οποίος κάθεται στην κάμαρά του, στο πίσω μέρος του ναού, και περιμένει να ξεκινήσει τη λειτουργία. Τα δύο κοντινά πλάνα δεν συνδέονται μόνο μέσα από την ηχητική συνέχεια της προσευχής -η οποία ξεκινά να ακουγεται στο πλάνο της Marta, αλλά ολοκληρώνεται σε εκείνο του Tomas. Το πλάνο της Marta είναι βυθισμένο στο σκοτάδι, ενώ εκείνο του Tomas είναι φωτισμένο. Οι μορφές και των δύο είναι στραμμένες προς την ίδια κατεύθυνση και διατηρούν την ίδια στάση του σώματος, έχουν γείρει το κεφάλι μπροστά και ακουμπούν στο χέρι τους, σαν να προσεύχονται και οι δύο.  Tα λόγια της προσευχής  δημιουργούν κοινό ηχητικό τόπο ανάμεσα στα δύο πρόσωπα, ενώ η  αντίθεση του φωτός και της σκιάς και η οπτική γραφιστική αναλογία εμφανίζουν την έλξη και τη συμπληρωματικότητα των δύο μορφών.
   
Οι δύο χαρακτήρες μοιάζουν με τις δύο όψεις του προσώπου. Κινούνται ανάμεσα στο σκοτάδι και το φως, στρέφονται και αποστρέφονται, αλλά αυτές οι δύο κινητικές τάσεις δεν εναντιώνονται η μία στην άλλη. Αντιθέτως, και οι δύο από κοινού εναντιώνονται στην ιδέα ενός προσώπου που θα διατηρηθεί κλεισμένο στην μοναξιά του, ακίνητο και βουβό, και εν τέλει θα αναχθεί σε αυτή τη νεκρική ακαμψία του. Η σωτηρία των δύο πρωταγωνιστών θα είναι η αμοιβαία στροφή και συνάντησή τους  πρόσωπο με πρόσωπο.

Με τη χρήση της γραφιστικής σύζευξης ο  Bergman φανερώνει οπτικά -χωρίς την αναγκη κάποιου διαλόγου- τη σχέση των δύο ηρώων, την κοινή αγωνία τους, την έλξη και τη συμπληρωματικότητα μεταξύ τους και εν τέλει τη μόνη οδό σωτηρίας, μέσα από την συμπληρωματικότητα του φωτός και της σκιάς, την γραφιστική ομοιότητα και την αναλογία της σύνθεσης των δύο πλάνων.

Πέρασμα απο το 1ο στο 2ο  πλάνο.
  ------------------------>>

3 σχόλια:

nemoflicks είπε...

Παραγγελιες δεχεται το blog?Θα ηθελα και μια αναρτηση για το ρολο του σεναριου.

fidelio είπε...

nemoflicks..

Καλημέρα και σε σένα! Είναι περιπαικτικό το σχόλιο ή σόβαρό;

Για τον ρόλο του σεναρίου..;

nemoflicks είπε...

Παρεξηγηθηκα λογω κακής διατυπωσης!Αλοιμονο αν ηθελα να περιπαίξω το μοναδικό blog που εστιάζει στις κινηματογραφικές τεχνικές και την αισθητικη του κινηματογραφου και όχι απλά στις ταινίες.Το μόνο που δεν έχω διαβάσει στο blog αυτο μεχρι τώρα είναι η μυθοπλαστική προσέγγιση των ταινιών.Εκτος κι αν εχασα καποια αναρτηση.

ShareThis

comments powered by Disqus
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...