expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
The motion pictures tell us the human story by overcoming the forms of the outer world,namely, space, time, and causality,
and by adjusting the events to the forms of the inner world,namely, attention, memory, imagination, and emotion.

Σκοπός του ιστολογίου

Στο ιστολόγιο αυτό επιχειρούμε να δείξουμε ότι ο κινηματογράφος έχει την δυνατότητα να σκέφτεται φιλοσοφικά και κυρίως να εμφανίζει το νόημα του οπτικά μέσα στις εικόνες. Η σύνθεση των εικόνων (που αφορούν την αίσθηση) και της σκέψης (που αφορά τη νόηση) γεννά τις κινηματογραφικές μορφές. Καλούμαστε να νιώσουμε τις κινηματογραφικές ταινίες και όχι απλώς να τις καταλάβουμε.

14.5.12

Ekstase (1933) - Gustav Machaty.


O Τσέχοσλοβάκος Gustav Machaty σκηνοθετεί, το 1933, την όγδοη κατά σειρά ταινία του (έχουν προηγηθεί οι πολύ αξιόλογες ταινίες, Kreutzer Sonata-1927, Erotikon-1929, και From Saturday to Sunday-1931), η οποία θα προκαλέσει σάλο στην εποχή της και θα μείνει στην ιστορία για 3 κυρίως λόγους:

1. Θεωρήθηκε εξόχως προκλητική, καθώς είναι η πρώτη ταινία που παρουσιάζει σεξουαλική συνεύρεση επί της οθόνης, καθώς και μια μεγάλη σε διάρκεια σκηνή κατά την οποία η -19χρονη τότε πρωταγωνίστρια- Hedwig Keisler κολυμπάει γυμνή στα νερά μιας λίμνης και στη συνέχεια κυνηγάει (τρέχοντας γυμνή) το άλογό της πάνω στο οποίο έχει αφήσει τα ρούχα της. Είναι χαρακτηριστικό πως η ταινία λογοκρίθηκε στην Τσεχία και σε πολλές χώρες όπου προβλήθηκε, ενώ θεωρήθηκε υλικό αυστηρά για ενήλικες (βλ. την αφίσα την ταινίας δίπλα).

2. Είναι η πρώτη ταινία που παρουσιάζει με τόσο ξεκάθαρο τρόπο γυναικείο οργασμό χρησιμοποιώντας αισθησιακό φωτισμό, θολώνοντας της διαύγεια της εικόνας, και εμμένοντας σε κοντινά πλάνα στο πρόσωπο της πρωταγωνίστριας. (Η σκηνή παρακάτω δοσμένη μέσα από καρέ):


3. Το Hollywood πλησίασε την πρωταγωνίστρια Hedwig Keisler και έκλεισε μαζί της συμφωνία για να μετακομίσει στην Αμερική με μοναδικό όρο να αλλάξει το όνομά της σε Hedy Lamarr. Στη δεκαετία του 40’ θα παίξει σε πολλές παραγωγές της MGM δίπλα σε αστέρες όπως οι Clark Gamble, Spencer Tracy, John Garfield, Lana Turner, Judy Garland.

H σκηνή της ερωτικής συνεύρεσης της Eva με τον εραστή της καθώς και εκείνη κατά την οποία ο σύζυγός της, Emil, ανακαλύπτει την απιστία της οδηγώντας το αυτοκίνητό του προς τις γραμμές του τρένου (με συνεχή και επιταχυνόμενη εναλλαγή πλάνων ανάμεσα στο πρόσωπο του Emil και τους τροχούς του τρένου που ορμά προς το μέρος του, ο Machaty δημιουργεί έναν συμβολικό παραλληλισμό ανάμεσά τους αποκαλύπτοντας την οργή του Emil και την ψυχική του ορμή που καταλαγιάζει σιγά-σιγά) είναι ενδεικτικές της σκηνοθετικής τόλμης του Machaty. Η ταινία -παρότι είναι ομιλούσα- έχει λιγοστούς διαλόγους, ενώ η προσεκτική σύνθεση των πλάνων και οι εκφράσεις των ηθοποιών αρκούν για να αποτυπώσουν όλες τις διακυμάνσεις της πλοκής και των συναισθημάτων. Ο Machaty κατ’ ουσία εργάζεται με τον τρόπο του βωβού σινεμά. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis

comments powered by Disqus
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...