expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
The motion pictures tell us the human story by overcoming the forms of the outer world,namely, space, time, and causality,
and by adjusting the events to the forms of the inner world,namely, attention, memory, imagination, and emotion.

Σκοπός του ιστολογίου

Στο ιστολόγιο αυτό επιχειρούμε να δείξουμε ότι ο κινηματογράφος έχει την δυνατότητα να σκέφτεται φιλοσοφικά και κυρίως να εμφανίζει το νόημα του οπτικά μέσα στις εικόνες. Η σύνθεση των εικόνων (που αφορούν την αίσθηση) και της σκέψης (που αφορά τη νόηση) γεννά τις κινηματογραφικές μορφές. Καλούμαστε να νιώσουμε τις κινηματογραφικές ταινίες και όχι απλώς να τις καταλάβουμε.

4.7.12

Spiegel van Holland (1950) – Bert Haanstra.


O «Καθρέφτης της Ολλανδίας» είναι η ταινία μικρού μήκους που καθιέρωσε διεθνώς τον Ολλανδό σκηνοθέτη Bert Haanstra. Κέρδισε το  βραβείο του  Χρυσό Φοίνικα ταινίας μικρού μήκους στο Φεστιβάλ των Καννών, το 1951.



 Ο Haanstra στρέφει την κάμερά του, από την αρχή της ταινίας, όχι απευθείας στα τοπία, τα κτίσματα, τους ανθρώπους της Ολλανδίας, αλλά στις αντανακλάσεις τους στο νερό. Χρησιμοποιώντας ως αφορμή την εικόνα ενός νεαρού που σκύβει το κεφάλι για να δει ανάποδα τις αντανακλάσεις αυτές, ο Ολλανδός σκηνοθέτης θα αναποδογυρίσει την κάμερα ώστε οι εικόνες του τώρα να στέκονται όρθιες μπροστά στα μάτια μας. Το οπτικό αποτέλεσμα γίνεται μαγευτικό.

Οι -υπό κανονικές συνθήκες- στέρεες και ακίνητες μορφές των τοπίων, των ανεμόμυλων, των σπιτιών, των ανθρώπων, τώρα πάλλονται ρυθμικά ακολουθώντας τους κυματισμούς της υδάτινης επιφάνειας πάνω στην οποία καθρεφτίζονται. Μετά από λίγα πλάνα όμως ξεχνούμε εντελώς ότι αυτό που βλέπουμε είναι αντανακλάσεις, αφενός μεν επειδή δεν υπάρχει καμιά αναφορά στο στέρεο, φυσικό, πρωτότυπο τοπίο (ο Haanstra καδράρει με προσοχή τα τοπία του εμφανίζοντας μόνο της αντανακλάσεις και όχι το φυσικό τοπίο που βρίσκεται βέβαια σε απόσταση αναπνοής, στην όχθη του νερού) αφετέρου δε γιατί οι αντανακλάσεις έχουν αποκτήσει την κανονικότητα και την όψη της βαρύτητας, καθώς έχουν στραφεί κατά 180 μοίρες κατακόρυφα.  Είναι αυτές που στέκονται ίσια τώρα και όχι αναποδογυρισμένες. Την ίδια στιγμή αψηφούν επιδεικτικά τους νόμους του υλικού κόσμου. Οι εικόνες μοιάζουν σαν να έχουν βγει από όνειρο, καθώς πάλλονται και κυματίζουν άλλοτε ελαφρά άλλοτε περισσότερο έντονα σε βαθμό που η καθαρότητά τους χάνεται.

Ο Haanstra, με αξιοθαύμαστη πρωτοτυπία σύλληψης των εικόνων, μαγεύει το βλέμμα και χτίζει έναν κόσμο μαλακών, πάλλουσων, μορφών, σαν να βγήκαν από πίνακες του Salvador Dali. Η δική του Ολλανδία αναπνέει κυματιστά και ζωντανεύει αλλιώτικα μπροστά στα έκπληκτα μάτια μας.

Μια ταινία μικρού μήκους (λιγότερο από 10 λεπτά) άλλα σπουδαίας έμπνευσης που αξίζει κανείς να δει.

*Πατώντας επάνω στο ίδιο μοτίβο, αλλά χωρίς τον ίδιο βαθμό τόλμης και πρωτοτυπίας, ο Haanstra θα σκηνοθετήσει άλλη μια ταινία μικρού μήκους, 2 χρόνια αργότερα, με τίτλο «Ta Panta Rhei».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis

comments powered by Disqus
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...