expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
The motion pictures tell us the human story by overcoming the forms of the outer world,namely, space, time, and causality,
and by adjusting the events to the forms of the inner world,namely, attention, memory, imagination, and emotion.

Σκοπός του ιστολογίου

Στο ιστολόγιο αυτό επιχειρούμε να δείξουμε ότι ο κινηματογράφος έχει την δυνατότητα να σκέφτεται φιλοσοφικά και κυρίως να εμφανίζει το νόημα του οπτικά μέσα στις εικόνες. Η σύνθεση των εικόνων (που αφορούν την αίσθηση) και της σκέψης (που αφορά τη νόηση) γεννά τις κινηματογραφικές μορφές. Καλούμαστε να νιώσουμε τις κινηματογραφικές ταινίες και όχι απλώς να τις καταλάβουμε.

4.1.13

Για την ατμόσφαιρα μιας ταινίας – δεύτερο μέρος.

Το πρώτο μέρος εδώ.


Η εσωτερική ζωή εμφανίζεται έξω, συνυπάρχει με την εξωτερική πραγματικότητα. Το σινεμά εμφανίζει τη σχέση των δύο. Το σινεμά στο τέλος τέλος αυτό προτείνει. Και με έναν τρόπο πολύ δελεαστικό και εύστοχο όσο καμία άλλη τέχνη. Γι αυτό μας δελεάζει. Είναι η πιο προκλητική τέχνη ως προς το να σου λέει: κοίτα υπάρχει και αλλού, μπορείς να πας εκεί μέσα. Εκεί υπάρχει μια δυνατότητα που ο κινηματογράφος μπορεί να την ενεργοποιήσει εμφανίζοντας αυτό το σύμπαν. Ο κάθε σκηνοθέτης είναι μια τροπή αυτής της υπόθεσης. Η εμφάνιση μια διαφορετικής κάθε φορά σχέσης με την εξωτερική πραγματικότητα. 
Είναι αδύνατο να κάνω το βήμα και να εισέλθω, παρά μόνο μέσα από την φαντασία μου (link). Αλλά δεν μπορώ να εισέλθω μέσα από την φαντασία μου παρά μόνο και στο βαθμό που το σύμπαν της ταινίας ανα-ενεργοποιείται μέσα στη δική μου φαντασία. Όλες οι ποιότητές του, συγκινησιακές, χρωματικές, ρυθμικές κ.λπ. βρίσκουν ανταπόκριση στη δική μου φαντασία. Και επομένως ίσως το σημαντικότερο στοιχείο μέσα σε μια ταινία, το σημαντικότερο για να είναι μια ταινία μεγάλη και γοητευτική, είναι να παράγει αυτό το αινιγματικό αλλά παράλληλα πολύ ελκυστικό στοιχείο της ατμόσφαιρας.

Τι σημαίνει ατμόσφαιρα; Μπορεί φυσικά να εννοηθεί εξωτερικά ως μέρος της φύσης, ως εκείνο το στρώμα ατμών που περικλείει τον πλανήτη μας.   Το ίδιο όμως μπορεί να εννοηθεί στο εσωτερικό μιας ανθρώπινης σχέσης ή ενός γεγονότος, ή μιας ταινίας και να μιλήσουμε για την ατμόσφαιρα μιας ταινίας.. Ατμόσφαιρα σημαίνει ότι η δομή των σχέσεων ανάμεσα στον χώρο, τον χρόνο, τα νοήματα , τις συγκινήσεις, τα συναισθήματα, παράγει ένα κλίμα ανάλογό τους. Ένα κλίμα στο οποίο όλα αυτά τα στοιχεία είναι πραγματικότητες και αναφύονται από τις συνιστώσες αυτού του κλίματος, από την κίνηση την ίδια. Οι εντάσεις που αναδύονται μέσα από τις κινήσεις παράγουν την ατμόσφαιρα μιας ταινίας. Και επομένως είναι ένα είδος άλλου κλίματος, όχι εποχιακού, κλίματος ψυχικού και σωματικού. Η ατμόσφαιρα είναι ένας τρόπος να συνδυάζονται στο κλίμα μέσα το σώμα και η ψυχή. Είναι το κλίμα που δημιουργείται από τη συνάντηση της κίνησης του βλέμματος μέσα στην  ύλη (μέσα στην εξωτερική πραγματικότητα) μετην οπτική κίνηση μέσα στη σκέψη (link) (την κινηματογραφική φαντασία στην εσωτερική μας ζωή).

Όπου αυτό το αισθητικό κλίμα δεν είναι απλώς μια ωραία μεταφορά, αλλά είναι μια υπενθύμιση μιας άλλης πραγματικότητας, της εσωτερικής (ασφαλώς όχι ξέχωρης, όχι ανεξάρτητης, όχι «ανώτερης» ή ό,τι άλλο, από την εξωτερική πραγματικότητα, αλλά σίγουρα άλλης). Και μόνο με τους όρους αυτού του αισθητικού κλίματος θα εισέλθω, αλλά μεταποιώντας και τη δική μου σωματική και ψυχική διάθεση μέσα εκεί. Αυτό σημαίνει «εισέρχομαι στον κόσμο μιας ταινίας». Ενστερνίζομαι όλη τη δομή, τη ρυθμική, το ύφος της κίνησης, τους τόνους και τα νοήματα της κίνησης.


Εισέρχομαι σε μια ταινία, δεν είναι κάτι το εξωτερικό. Είναι με κάποιον τρόπο μια διεργασία μύησης σε ένα ορισμένο σύμπαν. Συνδυασμός ενός σύμπαντος αισθητικού με την δική μου ψυχική και σωματική ύπαρξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis

comments powered by Disqus
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...