expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
The motion pictures tell us the human story by overcoming the forms of the outer world,namely, space, time, and causality,
and by adjusting the events to the forms of the inner world,namely, attention, memory, imagination, and emotion.

Σκοπός του ιστολογίου

Στο ιστολόγιο αυτό επιχειρούμε να δείξουμε ότι ο κινηματογράφος έχει την δυνατότητα να σκέφτεται φιλοσοφικά και κυρίως να εμφανίζει το νόημα του οπτικά μέσα στις εικόνες. Η σύνθεση των εικόνων (που αφορούν την αίσθηση) και της σκέψης (που αφορά τη νόηση) γεννά τις κινηματογραφικές μορφές. Καλούμαστε να νιώσουμε τις κινηματογραφικές ταινίες και όχι απλώς να τις καταλάβουμε.

2.7.13

Cogito ergo film - Η σκέψη στο σινεμά: Η εστίαση (focus, unfocused, defocused).



Ένας ορισμένος βαθμός εστίασης (καθαρότητας της εικόνας) είναι εκ των προτέρων απαραίτητος στον κινηματογράφο, προκειμένου να μπορούμε να διακρίνουμε τα δρώμενα σε μια ταινία. Σε αυτή την ανάρτηση θα δώσουμε παραδείγματα όπου οι διαφορετικοί βαθμοί εστίασης έχουν αξία ως τρόποι κινηματογραφικής σκέψης.



Όταν η κάμερα (το κινηματογραφικό βλέμμα) εστιάζει σε κάποιο πρόσωπο ή αντικείμενο, θέλει να στρέψει τι δική μας προσοχή σε αυτό (μιας και το δικό μας βλέμμα ως θεατών εστιάζει με τη σειρά του σε διαφορετικά σημεία της οθόνης).



1. Ο σκηνοθέτης εστιάζει απλώς σε ένα αντικείμενο αφήνοντας την εστίαση στα υπόλοιπα να αδυνατίζει όσο το βλέμμα μας κινείται προς το βάθος του χώρου ( σε αυτή την περίπτωση έχουμε μια σχέση focus - unfocused, εστιασμένο και λιγότερο εστιασμένο), προσδίδοντας περισσότερη φυσικότητα στην εικόνα και στρέφοντας την προσοχή μας στην δραματική πλευρά της ταινίας (πλοκή, χαρακτήρες).



2. Ελαττώνει εσκεμμένα το βάθος του πεδίου κάνοντας ό,τι υπάρχει στο βάθος να θολώνει και να εξαφανίζεται (εδώ έχουμε μια σχέση focus - defocused, εστιασμένο και εκτός εστίασης).



3. Αυξάνει εσκεμμένα το βάθος του πεδίου φέρνοντας μπροστά μας εξίσου καθαρά όλα όσα διαδραματίζονται στον χώρο.





- Στο El Dorado, του Marcel l' Herbier, η απαλή εστίαση αυξάνει την έντασή της καθιστώντας σιγά σιγά τις μορφές των χορευτών τόσο θολές που δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα διακριτικά χαρακτηριστικά του καθενός απ' αυτούς. Τη στιγμή αυτή η κινηματογραφική σκέψη

επιστρέφει σε έναν αρχετυπικό χορευτή, αυτό που ενδιαφέρει δεν είναι ΑΥΤΟΙ οι χορευτές, αλλά το σώμα που χορεύει.





- Στην ταινία Τhree Colours: Blue , του Κισλόφσκι, η συναισθηματική ένταση της Julie όταν αρχίζει να ολοκληρώνει το requiem του νεκρού συζύγου της και η δύναμη της μουσικής να μας απομακρύνει από την πραγματικότητα μεταμορφώνουν τον κόσμο βυθίζοντάς τον σε μια καταχνιά (καθώς όλα στρέφονται σιγά σιγά εκτός εστίασης). Η εκφραστική ένταση της μουσική προτείνεται εδώ ως φορέας του νοήματος και της σημασίας της σκηνής και το βλέμμα μας περνάει σε δεύτερη μοίρα (εξ ου και το "θόλωμα" της εικόνας).





- Στο The Scent of Green Papaya (ένα κινηματογραφικό διαμαντάκι του Tran Anh Hung, 1993) το πλησίασμα των ψυχών των δύο εραστών, στο φινάλε της ταινίας, θολώνει τον κόσμο γύρω τους μέσα σε ένα γλυκό πράσινο bokeh που δημιουργεί την αίσθηση του φυλλώματος γύρω από τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών.






- Στον Πολίτη Κέην, του Orson Welles, το μεγάλο βάθος του πεδίου σε συνδυασμό με την οξύτητα της εικόνας και το "τέντωμα" της προοπτικής που δίνει ο ευρυγώνιος φακός, συμβάλλει στην δημιουργία μιας αινιγματικής αίσθησης ενός μπαρόκ κόσμου (όπως εξηγούμε αναλυτικότερα στην σχετική ανάρτηση). Όλα τα αντικείμενα, τα πρόσωπα και τα δρώμενα εντείνουν την παρουσία τους μέσα στα διαφορετικά επίπεδα του χώρου (το πρώτο πλάνο, ο μεσαίος χώρος και το βάθος) καθώς ο δημοσιογράφος αναζητά στα στρώματα του χρόνου (στο παρελθόν του ήρωα) να βρει την απάντηση του Rosebud. Μόνο με ένα τέτοιο βάθος του πεδίου, όπου όλα είναι εξίσου εστιασμένα και τονίζουν την ταυτόχρονη παρουσίας τους στο χώρο, θα μπορούσε ο Welles να δείξει την σχέση ανάμεσα στα χρονικά στρώματα της ζωής το μεγιστάνα Κέην.



Στο επόμενο: Ο ήχος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ShareThis

comments powered by Disqus
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...